Sõiduauto liikluskindlustus on kohustuslik kindlustusliik. Liikluskindlustus kaitseb Sind, kui tekitad oma sõidukiga teistele kahju. Õnnetuse korral hüvitab liikluskindlustus Sinu eest kahjud, mis tekkisid keskkonnale, teistele autodele, varale või kellegi tervisele.
Sõiduautode tüübid ja liiklusohutus – mida tasub teada?
Millist tüüpi sõidukiga Sina liiklusesse sukeldud? Erinevatel sõiduautodel on oma iseloom ja ka mõned liiklusohutuse nüansid, mida silmas pidada:
- Kabriolett – lahtise katusega silmarõõm. Suurepärane valik suvepäevadel, kui tahad juukseid tuules lehvitada. Avatud katus tähendab rohkem vabadust, kuid vähem turvalisust. Samuti kipuvad kabrioletid olema madalamad ja seega teistele vähem silma paistma. Ole ise eriti tähelepanelik, hoia kindlasti lähituled sees ja arvesta tuule- ja ilma mõjudega!
- Kombi – auto, milles on palju ruumi nii perele kui pagasile. Mõnus kaaslane pikematel reisidel ja igapäevatoimetustel. Kõrgem raskuskese ja suurem mass võivad mõjutada pidurdusteekonda. Ära unusta, et laetud katuseraamid või täis pagasiruum muudavad auto juhitavust.
- Kupee – sportlik ja stiilne kaheukseline masin, mis mõeldud pigem ainult juhile ja ühele kaassõitjale. Madalam ja jäigem auto võib pakkuda paremat teelpüsivust, aga nähtavus võib olla rohkem piiratud. Ole manööverdades ja parkides eriti tähelepanelik.
- Limusiin – pikk ja luksuslik sõiduk, sageli kasutusel pidulikel sündmustel või ärisõitudel. Pikk kere muudab limusiiniga manööverdamise linnas keerukamaks. Ole valmis arvestama suuremate pöörderaadiustega ja pimedate nurkadega!
- Linnamaastur – moodne valik — kõrgem vaade ja mugav juhiasend. Populaarne nii linnas kui ka maanteedel. Kõrgem raskuskese tähendab, et järskudel pööretel ja kiiretel manöövritel tuleb olla ettevaatlik. Ka tugev tuul mõjutab kõrgemaid masinaid maanteel rohkem kui madalaid sõidukeid. Samas pakub suurem kere head kaitset kokkupõrke korral.
- Luukpära – kompaktne ja praktiline auto. Sobib hästi linnasõitudeks.Luukpära kuju ja ehitus tagavad sageli hea nähtavuse ja mugava manööverdusvõime. Samas kehtivad suuremate luukpärade puhul sarnased soovitused nagu linnamaasturite puhul — jälgi raskuskeset ja arvesta pimealadega.
- Maastur – tõeline seikleja, loodud ka keerulisematele teedele ja maastikule. Suure massi ja kõrgema raskuskeskme tõttu võib kiiretel pööretel tekkida ümbermineku oht. Lisaks võib suurus põhjustada pimenurkasid – kontrolli peegleid hoolikalt!
- Mahtuniversaal – ruumikas pereauto, kus jagub istekohti ja ruumi nii väikestele kui suurtele reisijatele. Täislaadungiga muutub pidurdusteekond pikemaks. Hoia ohutut pikivahet ja jälgi, et reisijad oleksid alati korrektselt kinnitatud!
- Mikrobuss – väikebussi ja sõiduauto vahepealne variant — hea valik väiksemate gruppide vedamiseks. Nagu suuremate sõidukitega ikka, nõuab ka mikrobuss rohkem tähelepanu pööretel ja kitsastes kohtades. Ära unusta, et külgtuul võib mikrobussi mõjutada rohkem kui madalamat autot.
- Pikap – kasulik tööauto, millel avatud kaubaruum taga. Ideaalne töömeestele ja aktiivsetele eluviisidele. Tühja kastiga on tagumine osa kergem ja libedatel teedel võib auto tagumik “ujuma” hakata. Laadimisel jälgi kauba tasakaalu!
- Sedaan – klassikaline neljaukseline sõiduauto, mille pagasiruum on eraldi. Hea universaalne valik. Tüüpiliselt hästi juhitav ja stabiilne. Kuna pagasiruum on suletud, on nähtavus taha parem kui mõnel universaalil.
- Universaal – sedaani praktilisem vend — pikem kere ja avar pagasiruum. Suurem pikkus nõuab pisut rohkem tähelepanu parkimisel ja tagurdamisel. Kui pagasiruum on kõrge kraamini täis laetud, märka nähtavuse vähenemist ja jälgi hoolikalt küljepeegleid!
- Väikebuss – mitmekohaline sõiduk, mõeldud suuremale seltskonnale või perele. Suurem kaal ja kõrgem kere tähendavad pikemat pidurdusteekonda ja kõrgemat külgtuule tundlikkust. Juhi rahulikult ja sujuvalt, et sõitjatel oleks turvaline ja mugav.
Mitme sõiduki omanik: kuidas hallata oma kindlustusportfelli?
Kui oled kõigi oma sõidukitega meie klient, on asi lihtne – oleme Sulle välimäluks ja saadame piisava ajavaruga meeldetuletusi, kui mõni leping lõppema hakkab. Kui Sinu garaažis või õue peal seisab aga mitu sõidukit, olgu need igapäevakasutuses või hooajalised, ja Sa ei ole veel meie kliendiks tulnud, siis on viimane aeg meiega liituda! Või soovid tänapäeva pöörases tempos hoopis iga natukese aja tagant ise lepingu olemasolu kontrollida? Unustatud või aegunud leping toob sundkindlustuse, mis on tavakindlustusest kordades kallim!
Olulised punktid mitme auto kindlustamisel:
- Kontrolli aeg-ajalt sõiduki kindlustuse kehtivust. (Või sõlmi leping siin ja usalda need mured meie kanda!)
- Kui sõiduk on ajutiselt liiklusest eemaldatud, kustuta sõiduk (kasvõi ajutiselt) registrist ja liikluskindlustuse leping katkeb automaatselt.
- Pea meeles, et kui sõiduk liikluses ei osale ja oled kindlustuslepingu peatanud, saad ilma kindlustuseta olla täpselt 12 kuud. Kui 12-kuuline kindlustuskohustusest vabastuse periood lõppeb ja sõidukil ei ole endiselt kehtivat liikluskindlustuse lepingut, rakendub automaatselt sundkindlustus. Loe täpsemalt siit (12 kuu erandi artikkel).
Uue või kasutatud sõiduki ostmise ABC
Sõiduki ostmine, eriti kasutatud auto puhul, on tänapäeval sarnane lõksudest ülekülvatud rajale astumisega. Näiliselt särav auto võib peita tehnilisi probleeme, dokumentide võltsinguid või varjatud avariisid. Järgnev juhend aitab Sul teha teadliku valiku.
1. Müüja tausta kontrollimine
- Eraisiku korral tee internetis otsing ja vaata ka tema sotsiaalmeediat.
- Juriidilise isiku puhul kontrolli äriregistrit ja maksuvõlgade andmebaase.
- Ohumärgid on alati hiljuti loodud firma, minimaalne põhikapital või puuduv koduleht.
2. Sõiduki tausta kontrollimine
- Kontrolli VIN-koodi, mis peab kattuma dokumentidega.
- Kontrolli avariide ajalugu.
- Kontrolli Transpordiameti taustakontrolli päringust tehnilisi andmeid.
3. Väljaspoolt EL-i toodud sõidukid
- Kas on olemas EÜ tüübikinnitus?
- Kas auto on üle toodud õigete dokumentidega (tollideklaratsioon, imporditõend)?
- NB! Sõiduki rooli asend (parempoolne rool) võib registreerimise keerulisemaks ja kulukamaks teha!
4. Sõiduki tehniline seisukord
- Tee kindlasti võimalusel proovisõitu ja testi masinat erinevatel teedel.
- Kontrolli kere, rehve, armatuurlaua tulesid ja klaase. Kui Sa ei ole ise eriline asjatundja, võta kaasa tehnikast ja autodest rohkem jagav sõber või kasvõi tasuline spetsialist. Pikas perspektiivis on see hästi kulutatud raha!
- Vii sõiduk võimalusel margiesindusse tehnilisse kontrolli.
5. Lepingu sõlmimine ja sõiduki registreerimine
- Kasuta kindlasti kirjalikku lepingut ja lisa ka üleandmis-vastuvõtmisakt.
- Kontrolli kõigi dokumentide ehtsust koos müüjaga Transpordiametis.
- Väldi sularahatehinguid ning kasuta pangaülekannet, millest jääb selge märk maha, et edaspidi mingeid alusetuid nõudeid vältida.
6. Maksud ja riigilõivud
- Sõiduki registreerimine on üheselt määratud riigilõiv.
- EL-välisest riigist toodud sõiduki puhul lisanduvad:
- Tollimaks
- Impordi käibemaks
- Võimalikud ümberehituse kulud
7. Ära unusta kindlustust!
- Uuel omanikul peab olema kehtiv liikluskindlustus juba enne sõidu alustamist.
- Kindlustus ei kandu vanalt omanikult uuele automaatselt üle!
- Kasuta meie kalkulaatorit kiireks kindlustuse sõlmimiseks.
Populaarsed automargid ja kahjutihedus Eestis
Sõiduauto margi valik võib mõjutada kindlustusmakset. Statistika näitab, et mõne automargi puhul esineb sagedamini liikluskahjusid.
Kõrgeima kahjutihedusega margid 2021 olid:
- BMW – kahjutihedus 6,91
- Lexus – 6,63
- Land Rover – 6,76
Kõige madalama kahjutihedusega margid olid seevastu:
- VAZ – 1,57
- Suzuki – 3,03
- Dacia – 3,80
Kõrge kahjutihedus ei tähenda, et sõiduk on ebaturvaline, vaid pigem näitab riskikäitumise mustreid juhtide seas.
Sõiduautodega seotud kahjujuhtumite ülevaade 2021. aastal
Statistika näitab, et Eestis registreeriti kokku 2021. aastal 31 898 liikluskindlustuse juhtumit, millest valdav enamus oli seotud just sõiduautodega. Kokku osalesid liiklusõnnetustes 30 619 erinevat sõiduautot. Eesti piires registreeriti neist 28 186 juhtumit, samal ajal kui välismaal juhtus Eestist tulnud sõidukitega 1 019 juhtumit. See näitab, et Eesti autojuhid osalevad olulisel määral ka piiriüleses liikluses, eriti töö- ja puhkusereiside ajal Euroopa Liidus.
Võrreldes varasemate aastatega on üldine juhtumite arv püsinud stabiilne, kuid teatud piirkondades ja kuudes täheldati mõningaid tõuse. Keskmine liikluskahju ühe juhtumi kohta ulatus 1 800 euroni, mis oli ligikaudu 9% kõrgem kui 2020. aastal. Hoolimata sellest, et mõned kahjud olid väiksemad (nt kriimud parkimisel), esines ka suuri, üle 10 000-euroseid juhtumeid, eriti juhul kui õnnetusse olid segatud mitmed sõidukid või sai kannatada vara (nt tänavavalgustus, aiad, liiklusmärgid).
Eraldi tasub välja tuua, et kahju suurus sõltub otseselt osalevate sõidukite hinnaklassist, kokkupõrke asjaoludest ning sellest, kas tegemist oli ahelavariiga, külgkokkupõrkega või liiklusmärgi eiramise tagajärjel tekkinud situatsiooniga. Kaasajal, kus uutel autodel on kallid elektroonilised süsteemid (nt parkimisandurid, radarid ja kaamerad), kasvab väikese avarii korral kahjusumma kiiresti.
Kuude lõikes olid 2021. aastal kõige keerulisemad pimeduse ning libedate olude tõttu rasked detsember ning jaanuar ning samuti maikuu, kus inimesed suve ootuses jälle rohkem kiirustama kipuvad, kuid samal ajal on paljud metsloomadki liikvel. Samuti on aktiveerunud paljud teised liiklejad, keda talvel näha ei olnud – näiteks jalg- ning mootorratturid. See tähendab sagedasemaid äkkpidurdusi, järske pöördeid ning ahelkokkupõrkeid.
Levinumad kahjusituatsioonid ja nende analüüs
Liikluskindlustuse juhtumitest enim esineb parkimisõnnetusi, mis moodustasid 2021. aastal hinnanguliselt 41% kõigist registreeritud juhtumitest. Need hõlmavad olukordi nagu manööverdusviga parkimismajas, kõrvalsõiduki uksega pihta saamine või kitsastesse kohtadesse sisenemisel tekkivad kriimustused. Kuna sellised olukorrad toimuvad madalal kiirusel, on vigastused tavaliselt kosmeetilised, ent kulukad, arvestades detailide vahetamise ja värvimise hinda.
Teisel kohal on ristmikuavariid, mille osakaal on umbes 39%. Need juhtumid on sageli seotud tähelepanematusega, eesõiguse mitteandmisega või valede manöövrite sooritamisega valgusfoorita ristmikel. Siin on suurem oht isikukahjudeks, sest kiirused on üldjuhul kõrgemad kui parkimiskeskkonnas. Eriti sagedased on olukorrad, kus juhid alahindavad vastutuleva sõiduki kiirust vasakpöörde tegemisel või ei järgi stoppmärgi nõudeid.
Kolmandaks, kuigi vähem levinud (7%), on ühesõiduki õnnetused, mis tähendab olukordi, kus juhil kaob sõiduki üle kontroll ja ta sõidab teelt välja, vastu posti, looma või muud takistust. Sellised juhtumid on tihti seotud halva ilmaga, tähelepanu hajumise või liigse kiirusega. Need juhtumid kipuvad olema eriti kulukad, kuna kahjustada võib saada nii sõiduk kui infrastruktuur. Sageli kaasneb ka isikukahju.
Muud situatsioonid (13%) hõlmavad näiteks
- kokkupõrkeid loomadega,
- otsasõite ummikutes,
- peatumis- ja parkimiskohtadega seotud arusaamatusi,
- kahju tekitamist liiklusmärkidele ja ehitistele,
Hoolikas juhtimine, piisav pikivahe, aktiivne ohutustehnoloogia kasutamine (nt parkimisandurid) ning rahulik liikluskäitumine aitavad olulisel määral vähendada liiklusõnnetuste arvu ja nendega seotud kulusid.
Sõiduautoga ohutu liiklemise ABC
Liiklusohutus algab juhist. Siin on meelespea igale sõidukiomanikule:
1. Jälgi pikivahet
- Linnas: vähemalt 2 sekundit
- Maanteel: vähemalt 3 sekundit (Veelgi parem on meeles pidada, et kui näed maanteel liigeldes ees oleva auto numbrit lugeda, oledki talle juba liiga lähedale pugenud.)
2. Kohanda kiirust vastavalt tingimustele
- Arvesta nähtavuse, ilma, teekatte ja rehvidega.
- Must jää, pori, vihm ja lumi vähendavad pidurdusteekonda mitmekordselt!
3. Kasuta turvavarustust
- Laps peab olema turvatoolis, mis sobib tema kaalule ja pikkusele.
- Turvavöö on kohustuslik, v.a. jääteel või arstliku loaga.
- Ka lemmikloomad peavad olema sõidukis turvaliselt kinnitatud!
4. Proovi ennustada ohtlikke olukordi
- Väldi äkkpidurdusi ja pimedatesse kurvidesse sõitmist kiirusega.
- Arvesta jalakäijate ja ratturitega.
- Tea loomade liikumise piirkondi ning kellaaegu, väldi võimalusel hämaras liiklemist
Mida veel autoomanikuna teada – automaks alates 2025. aastast
Eesti Vabariik kehtestas alates 2025. aastast automaksu. See mõjutab nii uusi kui ka kasutatud sõidukeid.
Automaksu komponendid on:
- Sõiduki mass
- CO2 heitkogus
- Registreerimise aeg
Ole kursis automaksu rakendamise tähtaegade ja tariifidega, et plaanitavat ostu mõjutavad kulud ei tabaks Sind ootamatult!
Kas teadsid?
- Eestis registreeriti 2021. aastal 31 898 liikluskindlustuse juhtumit.
- Keskmine kahju sõiduautoga seotud juhtumi puhul oli ligi 1800 eurot.
- Populaarseimad sõidukimargid on Eestis Volkswagen, Toyota, Audi ja BMW.
Kindlustus kui vastutuse ja rahalise kaitse sõber
Sõiduauto liikluskindlustus on päästnud paljude autojuhtide naha ehk raha ning selle puudumine tekitanud omakorda paksu pahandust. Kontrolli kohe, kas kõik Su sõidukid on kindlustatud, ja sõlmi vajadusel uus leping meie juures mõne minutiga.